روش های تولید و خصوصیات نخ های ورتکس، اسلاب و لمه

0

انسان از دیرباز با ریسندگی و تولید الیاف آشنا بوده و اهمیت آن را درک کرده و از پیوستن ­الیاف نخ را به وجود آورده است. نخ ­های نساجی که از عناصر طبیعی یا حیوانی تشکیل می­ شوند به دو صورت مورد استفاده قرار می­ گیرند: نخ جهت تولید پارچه، نخ به منظور دوزندگی. از این رو با توجه به این نیاز حیاتی انسان ­ها به پارچه و پوشاک و وجود عواملی مختلفی در جهان امروز همچون مدها، فست فشن­ ها و… این صنعت روز­ به ­روز بزرگ­تر شده و تکنولوژی ­هایی هم تراز نیاز جامعه خود می ­طلبد. از این رو امروزه شاهد رشد چشمگیر و فزاینده­ ای در فرایند تولید محصولات اعم از انواع الیاف، نخ ­ها و پارچه­ ها هستیم و از طرفی دیگر تنوع بسیاری در محصولات تولید شده داریم که شناخت نوع و جایگاه آن­­ها و استفاده درست و به جا از این نوع محصولاتی که با فناوری ­های جدید تولید شده است نتیجه بخش یک محصول با کیفیت­ تر، سرعت تولید بالاتر و هزینه کم­تر می­ باشد.

با توجه به مطالبی که این گفته شد این تحقیق قصد دارد سه نوع از این نخ ­ها را معرفی و برسی کند تا با شناخت هر چه بیش­تر و وسیع­ تر این موارد بتوانیم استفاده درست و به­ جایی از فراورده­ های تولیدی داشته باشیم. سه نخ مورد بررسی در این تحقیق نخ ورتکس، نخ اسلاب و لمه می­باشد که نخ ورتکس، یک نخ بسیار باکیفیت با عملکرد بالا و قابل کاربرد در بحث مد است، که تحت عملیات موجود در تکنولوژی ریسندگی ورتکس ایجاد می‌گردد. در واقع، این نخ مرغوب و باکیفیت، با استفاده از سیستم جت هوای ورتکس تشکیل می‌شود و این نخ به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود، موادی ایده‌آل برای مصارف روزانه و مد به شمار می‌آید. نخ اسلاب نخی با سطح مقطع ­های ضخیم و نازک به طور پیوسته است که ممکن است منظو یا تصادفی باشند. این نخ باعث تنوع و زیبایی در پارچه می­ شود. نخ لمه، نخی تنیده شده با رشته­ ای نازک از الیاف فلزی می­ باشد که غالباً به رنگ طلایی، نقره­ای و گاهی مسی می ­باشند که باعث درخشش لباس شده و بیش­تر در لباس­ های مجلسی کاربرد دارد.

ورتکس:

ورتکس یک نخ با کیفیت بالا است که ترکیبی غنی از ویژگی های کاربردی و به روز دارد. این نخ با یک تکنولوژی منحصر به فرد تولید می­ شود و از خواص و ویژگی‌های نوینی برخوردار است که توانسته تمام نیازهای یک مصرف‌کننده را برطرف نماید. این ویژگی ­های منحصر به فرد نخ ورتکس منجر به استفاده چشمگیری از این پارچه تولید شده از این نخ در مصارف روزانه اشخاص دارد که در ادامه به چگونگی تولید و خصوصیات ویژه این نخ پرداخته می ­شود.

درسال 1980 روش جدیدی به نام ریسندگی ورتکس (جت هوا) شناخته شد که توانست موفقیت تجاری خوبی کسب کند. در واقع حضور سیستم ریسندگی ورتکس باعث شد بخشی از بازار ریسندگی الیاف استیپل که چرخانه (رینگ) در آن قسمت به دلیل تکنیکی و اقتصادی موفق نبود توسط ریسندگی ورتکس تکمیل شود. در این سیستم رشته الیاف کشیده شده پس از ناحیه کشش از دو جت هوا عبور می‌کند و رشته الیاف توسط جریان هوای موجود در جت‌ها در جهت Z یاS به دوران در می ­آیند.
طریقه قرار گیری دو جت نسبت به یکدیگر به گونه ای است که جریان هوای دوار داخل هر یک از نازل‌ها خلاف جریان دیگری است. ریسندگی ورتکس برای نمرات متوسط تا ظریف مناسب می­ باشد.این سیستم ریسندگی که در ابتدا فقط از الیاف مصنوعی ساخته دست انسان به عنوان ماده اولیه استفاده می ­شد، بعداً ادعا شد که توانایی تولید نخ­ های 100% پنبه ­ای را دارد که استحکام نخ ­های مخلوط پلی­ استر/پنبه کیفیت قابل قبولی را بدست آورد. امروزه جدیدترین پیشرفت در فناوری ریسندگی جت هوا، فناوری ریسندگی ورتکس است که برای اولین بار در نمایشگاه ماشین ­آلات نساجی بین المللی اوزاکا در سال 1997 توسط یک شرکت ژاپنی (موراتا) آغاز شد. ریسندگی ورتکس، نسل جدیدی از تکنولوژی است که قادر است به طور مستقیم فیتیله نخ را به عدل­ های نخ تبدیل نماید و باقیمانده الیاف جهت تشکیل لایه خارجی، تا انتهای مغزی به دور آن پیچیده شود.

اولین ماشین ریسندگی جت هوا شرکت موراتا به نام MJS801 کار خود را بدین شکل شروع کرد که شامل یک سیستم کشش سه رول و دو نازل جت هوا است که گردابه ­های هوا را در جهت مخالف چرخانده است. در این سیستم، نازل دوم پیچ و تاب کاذبی را روی بسته نرم افزاری فیبر خارج شده از غلتک جلو ایجاد می کند. . بین غلتک جلو و اولین نازل یک گرداب هوا وجود دارد که پیچ و تاب را از بین می برد و باعث جدا شدن الیاف لبه از بسته فیبر می شود. بنابراین الیاف لبه به شکل نپیچیده به نازل دوم منتقل می شوند. با این حال ، الیاف هسته به شکل پیچ خورده به نازل دوم هدایت می شوند. در زمان خروج نازل دوم ، الیاف هسته باز نشده و الیاف لبه در جهت مخالف پیچ خورده اند(شکل شماره 1).

شکل شماره 1

سیستم نخ‌کشیS، ماده ورودی را به فرم نوار مانند با الیاف موازی نخ‌کشی می‌کند. هوا در فشارهای بالا به درون دو نازل₁Nو ₂N تزریق می‌شود که باعث تاب خوردن جریان‌ها هوا در جهت‌های مخالف می‌شوند. فتیله به درون ماشین تغذیه می‌شود، سپس در تراکم نهایی نخ‌کشی می‌گردد و پیچش از طریق روش‌های ورتکس چرخشی حاوی هوای فشرده‌شده زیاد وارد می‌شود. نخ به‌دست‌آمده از هر نوع کاستی و ضعفی مبرا بوده و برای استفاده در ساخت پارچه بر روی بسته‌های آماده پیچیده می‌شود.

دستگاه جت هوا شامل یک بلوک نازل با انژکتور برای تولید جریان چرخش، یک اسپیندل تو خالی، یک نگهدارنده سوزن و یک عضو راهنما است که شکل شماره 2 شکل بلوک نازل دستگاه ریسندگی جت هوا را نشان می­دهد.

شکل شماره 2

الیاف پس از بیرون آمدن از غلتک ­های جلو، به سمت نازل جت هوا حرکت می­کنند. اگرچه الیاف با اثر هوای تحت فشار قرار گرفته اند، تمایل دارند که به سمت بالا به سمت غلتک های جلوی واحد پیش نویس جریان یابند. در اینجا، عضو راهنما که از مجرای بسته نرم افزاری فیبر بیرون زده، از این امر در طی تشکیل نخ جلوگیری می کند. جریان هوای چرخشی با سرعت بالا در محفظه به محلی که هوای تحت فشار تزریق می شود، بوجود می آید. قسمت های قبلی که بعداً الیاف اصلی خواهند بود، به دنباله نخ کشیده می شوند. با این حال ، قسمت های بالایی برخی از الیاف جدا شده از نقطه انتهایی غلتک های جلو باز نگه داشته می شوند. کارکرد نازل عقبی، افزایش انسجام رشته است بنابراین استحکام بیشتری به نخ ارائه می ­دهد چون جهت جریان هوا در نازل عقبی، مخالف با نازل جلویی است پس از خروج دنباله از نقطه، آنها از طریق فیبر مارپیچ عبور می کنند و به دلیل چرخش جریان جت هوا از روی دوک ثابت توخالی ریسمان می شوند و به الیاف بسته بندی تبدیل می شوند که در شکل شماره 3 نشان داده می ­شود.

شکل شماره 3

نخ ریسیده‌شده جت-هوا از هسته الیاف موازی بافته‌نشده و سطح پیچ‌دهنده الیاف تشکیل شده است. الیاف اصلی برای تقریبا 85 تا 95% حجم نخ، متراکم می‌شوند. الیاف پیچشی سطحی برخلاف الیاف پیچشی در نخ چرخانه‌ای، ماهیت مارپیچی دارند. الیاف پیچشی به‌صورت یکپارچه بر روی طول توزیع نمی‌شوند، گاهی‌اوقات بیشتر آنها بر روی سطح و گاهی تعداد کمی از آنها بر روی سطح هستند. تناوب و سختی آنها تحت‌تاثیر خواص فیزیکی الیاف و پارامترهای پردازش ریسندگی است. الیاف هسته تابیده‌نشده، در تمایل به تاب‌خوردگی بسیار پایین حلقه نخ‌های ریسیده‌شده جت- هوا مشارکت دارند. الیاف‌های سطحی در اطراف هسته کمی تابیده می‌شوند، چون نخ برای استفاده به‌عنوان پرکننده در ماشین‌های بافندگی جت-هوا باید به‌ خوبی متناسب شوند، چون می‌توانند در میان دهانه نخ تار به سرعت به‌سمت جلو سوق داده شوند. اعتقاد بر این است که فقدان تاب‌خوردگی در نخ جت- هوا، به تمایل پرزدهی پایین این نخ‌ها منجر می‌شود. الیاف هسته قسمت عمده نخ را تشکیل می­دهند و تحقیقات نشان داده که الیاف ابتدا ویژگی ­های هسته را نشان می­دهند.

ورتکس، یک نخ بسیار باکیفیت، با عملکرد بالا و قابل کاربرد در بحث مد است، که تحت عملیات موجود در تکنولوژی ریسندگی ورتکس ایجاد می‌گردد. در واقع، این نخ مرغوب و باکیفیت، با استفاده از سیستم جت هوای ورتکس تشکیل می‌شود و این نخ به دلیل قابلیت‌های منحصر به فرد خود، موادی ایده‌آل برای مصارف روزانه و مد به شمار می‌آید. نخ ورتکس ، یک ساختار منسجم و بادوامی را تشکیل می‌دهد که در داخلی‌ترین لایه یک نخ، الیاف بسیار مستحکم و ثابت در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. به دلیل وجود یکنواختی که در ساختار نخ وجود دارد، ورتکس حداقل میزان پرزدهی را دارد و نهایت طول پرز آن به ۳میلی‌متر می‌رسد که  از ارزش و بهای بسیار بالایی برخوردار است.

شکل شماره 4

از دیگر خصوصیات ویژه نخ ورتکس می‌توان به خواصی همچون حداقل پرزدهی و ظاهری تمیز، مقاومت در برابر پیلینگ و سایش، جاذب رطوبت و ثبات شستشویی و مقاومت در برابر تغییر شکل اشاره نمود. همچنین، اگر تعداد دفعات شستشو افزایش یابد، منسوج به هیچ عنوان دوام خود را از دست نمی‌دهد. شکل شماره 5 مقایسه سه نخ ورتکس، رینگ و اپن اند.

شکل شماره 5

همانطور که ذکر شد، پرزدهی پایین نخ ورتکس ، موجب افزایش مقاومت منسوج در برابر سایش و پیلینگ می‌گردد. پیلینگ شبیه کرک حجیم بر روی سطح پارچه است که در اثر اصطکاک و مالش به وجود می‌آید ورتکس قابلیت مقاومت بسیار بالا در برابر پیلینگ شدن را دارد چراکه، به طور ذاتی دارای تعداد معدودی پرزهای بلند است که عمدتاً منجر به ایجاد پیلینگ می‌شود. از دیگر عواملی که باعث می‌شود نخ ورتکس از پیلینگ شدن جلوگیری نماید، مقاومت آن در برابر اصطکاک است که ناشی از وجود الیاف کوتاه در ساختار این نوع نخ است. شکل شماره 6 مقایسه مقاومت در برابر پیلینگ شدن منسوجات بدست آمده از سه نخ ورتکس ، رینگ و اپن اند.

شکل شماره 6

باوجود تعدد دفعات شستشو و خشکشویی، خواب موجود بر روی سطح نخ ورتکس ، به طور چشمگیری پرزریزی را کاهش می‌دهد. همین خصوصیت مطلوب، ناشی از ساختار نخ است که دارای کرک‌های بسیار کمی است و به طور محکمی، ساختار درونی پارچه را حفظ می‌کند. همین خواب ورتکس از عواملی است که باعث شده این نوع پارچه بسیار موردتقاضای تولیدکنندگان حوله و دستمال کاغذی باشد.شکل شماره 7 مقایسه ثبات شستشویی منسوجات بدست آمده از سه نخ ورتکس ، رینگ و اپن اند.

شکل شماره 7

مزایای ریسندگی جت هوا:

ایجاد نخ کاربردی و قابل مد

کاربرد آسان در مدیریت عملیاتی

سرعت ریسیدن ۳۴۰ متر بر دقیقه

کاربرد آسان در کنترل کیفیت

ذخیره مکان، کار و انرژی نهایی

مزایای نخ‌های جت هوا:

پرزدهی کم و ظاهر شفاف

مقاومت بالا در برابر پرزدار شدن و سایش

جذب بالای رطوبت

چروکیدگی کم و مقاومت بالا به شستشو

می‌توانند با مواد مختلف دیگری مانند کتان، الیاف مصنوعی، الیاف دوباره تولید‌شده و الیاف ترکیبی ریسیده شوند.

ساختار نخ همانند نخ اصلی، مناسب است.

نخ اسلاب

نخ اسلاب به نخی گفته می­شود که توده ­های متناوبی در مسیر خود دارد به نحوی که این توده­ ها در هنگام تشکیل شدن ضخیم­تر از قسمت مجاور خود هستند. این نخ­ ها با تفاوت در رنگرزی و تنوع در بافت پارچه باعث جذابیت شده و در تولید البسه روزانه مورد استفاده قرار می­ گیرد.

نخ اسلاب یکی از نخ هایی است که در آن اسلاب­ ها به طور عمدی ایجاد شده اند تا نوع ناپیوستگی مطلوب نخ باشند که  می­ توانند به شکل تغییرات تدریجی به وجود آیند. شکل زیر برداشت کاملی از ساختارنخ اسلاب  ایجاد می­ کند.

شکل شماره 8

فرایند تولید نخ­ های اسلاب بدین شکل است که از طریق دهانه ورودی یک لوله راهنما با سرعت تغذیه بالاتر از میزان برداشت در دهانه خروجی صورت می­گیرد، که در این میان عمل مکیدن رشته­ ها به درون لوله اتصال با استفاده از جت مکنده به شکلی صورت می­گیرد که یک حلقه باز در یک محیط گازی، در فواصل و دوره­های زمانی برنامه ریزی شده توسط یک سیسنم کنترل که در لوله اتصال دمیده می­شود، تشکیل شده است. برای مجموعه ای از کاربردها ، این نخ ها سودمند هستند که تغییرات زیادی در تیتر از خود نشان می دهند ، مانند برخی از انواع ابریشم طبیعی. از آنجا که این ابریشم طبیعی دیگر قادر به پاسخگویی به تقاضای روزافزون نیست ، برای مدتی مشخص سعی شده است که نخهایی با جنبه مشابه تولید شود که می تواند در مقیاس وسیع از رشته های مصنوعی در مقادیر نامحدود به صورت صنعتی تولید شود.

شکل شماره 9

در بعضی از فرایندهای ایجاد نخ اسلاب، با وارد کردن نخ به جت که در برابر یک صفحه نفوذپذیر در هوا دمیده می­شود، ممکن است تخلخل­های مختلفی وجود داشته باشد که در این حین از یک جت دوم جریان هوا در یک جریان مقابل استفاده می­شود که یک منطقه آشفته به وجود می­آورد که ممکن است در آن گره­ ها، در نخ ایجاد شوند. نخ اسلابی که بدست می آید با نخ دوم متحد می شود و هر دو نخ از طریق جت بافته شده ورقه ای فشرده می شوند و متعاقباً به یک دستگاه پیچش غلط هدایت می شوند.

شکل شماره 10

در فرایند دیگری از تولید نخ اسلاب  توصیف می شود که در آن یک یا چند دسته نخ به طور همزمان با جریان هوا بر روی صفحه دمیده می شوند. جریان دوم هوایی که از یک جت دیگر می آید به صفحه نمایش هدایت می شود و این جریان در زاویه همگرا با جریان اول باعث ایجاد لجن در رشته ها می شود. نخ شلخته ای که بدین ترتیب بدست آمده سپس توسط دستگاه انتقال دهنده در جهت جریان متقابل به جریان هوا دوم خارج شده و سپس به هم فشرده می شود. این نخ دارای قطرهایی است که اندازه و توزیع آنها کاملاً تصادفی است. نخ باید حاوی حداقل 50 قطعه از این دست در هر 914 متر (1000 یارد) نخ باشد. طول متوسط ​​اسلاب حداقل 24.5 سانتی متر است، طول 10 تا 30 درصد اسلاب­ها بیش از دو برابر متوسط ​​است.

تمام این فرایندهای شناخته شده برای تولید نخهای اسلاب و دستگاه های مورد استفاده در این فرآیندها، نخ های اسلابی را ایجاد می­کند که اندازه و توزیع آنها کاملاً تصادفی است. نخ ها حاوی اسلاب دلخواه به شکل و توزیع کاملاً نامنظم بدست می آیند، به این معنی که ممکن است در بعضی از بخش های نخ ها شلوغ شود، در حالیکه در بخش های دیگر تعداد کم یا خیلی کمی وجود داشته باشد. علاوه بر این، ممکن است فضاهای کوچک خیلی کوتاه باشند، به طوری که به صورت گره به نظر برسند یا ممکن است خیلی زیاد باشند. علاوه بر این، مشاهده شده است که این نخ ها اغلب حاوی نقاط به اصطلاح در هم تنیده هستند که به وضوح به عنوان نقص پارچه ظاهر می شوند. دلیل این نقص ها، نخ ­های بریده بریده و درهم که بین نخ و اسلاب­ هاست می ­باشد.

شکل شماره11

تمامی اسلاب­ های ایجاد شده به طور تصادفی می ­باشند بنابراین تهیه یک دستگاهی برای انجام این فرآیند که به شما امکان برنامه ریزی تعداد و طول ورقه های نخ را بدهد، امری ضروری است از این رو با بررسی یکی از پروژه­هایی که در این زمینه فعالیت داشته است به توضیح مختصر و شماتیکی از این اختراع به شرح زیر می­ پردازیم:

شکل شماره 12

در فرآیند تولید نخ اسلاب دارای اندازه و توزیع نرمه برنامه ریزی شده مطابق با اختراع حاضر، با مراجعه به شکل. 1، چند رشته ای پیوسته (1) ابتدا به دستگاهی برای تشکیل حلقه ها ارسال می شود، در نتیجه از راهنمای رشته (2) و غلطک های تغذیه (3) عبور می کند که ممکن است از رول تغذیه 3a و رول تماس b3 تشکیل شود. رشته پیوسته از دهانه ورودی قیف (4) به لوله راهنما عبور می کند (5). از آنجا که سرعت برداشت رشته پیوسته کمتر از خوراک است، رشته در لوله راهنما جمع می شود (5). با تغذیه مداوم در هوای فشرده از طریق لوله فیدر (6)، در جت مکنده (7) فرورفتگی ایجاد می شود، که رشته پیوسته بیش از حد را به شکل یک حلقه باز از طریق جت دمنده (8) به لوله اتصال بعدی می مکد (10) اتصال جت مکنده (7) با جت دمنده(8). هر بار که یک جریان گاز کوتاه مدت از طریق لوله تغذیه کننده (9) به جت دمنده (8) وارد می شود،که مطابق با این اختراع ممکن است با استفاده از شیر مغناطیسی (11) وارد شده به لوله تغذیه کننده گاز، که شیر است به عنوان مثال توسط ژنراتور ضربان غیر دوره ای (12) کنترل می شود،حلقه باز رشته پیوسته توسط این ضربان جریان گاز بسته می شود. طول این حلقه با فاصله زمانی بین دو پالس جریان گاز و اختلاف هزینه رشته مشخص می شود. این حلقه جت دمنده را ترک می کند، تا حدی و به طور موقت در بالای استوانه ای (13) وارد می شود و سپس از طریق سوراخ خروجی (14) از طریق پین های راهنما a15 و b15 به جت درهم (16) عبور می کند، در حالی که محیط گازی از طریق صفحه استوانه ای (13) و لوله اتصال (10) خارج می­شود. جت متقاطع (16) با استفاده از همان مکانیزم کنترل و شیر مغناطیسی (17) در یک تاخیر زمانی نسبت به جت دمنده (8) که در هر حالت ، با محیط گازی تغذیه می شود، به طوری که جریان گاز با برخورد به نخ گره می خورد حلقه ها با رشته پیوسته تشکیل می شوند و بنابراین آنها را تنظیم می کنند، در حالی که بخشهای نخ بین اسلابها به طور قابل توجهی در حالت اصلی خود حفظ می شوند. نخ اسلابی که بدین ترتیب بدست آمده توسط تیکه (18) چرخ (19) جمع شده و روی حباب جمع می شود (21).

بر اساس این اختراع، استفاده از رشته های مداوم دارای چین دار نهفته نیز امکان پذیر است. این چین و چروک پنهان ممکن است با روش های شناخته شده یا در طول فرایند تولید نخ ورقه ای یا بعد از آن در نخ پایان یافته یا بعداً در خود پارچه ایجاد شود.

فرآیند تولید اختراع حاضر به طور کلی با نرخ تغذیه نخ از 100 تا 1000 متر در دقیقه، ترجیحاً از 300 تا 800 متر در دقیقه انجام می شود. میزان تغذیه نیز ممکن است از این محدودیت ها فراتر رود، اما میزان تغذیه غلتک های تغذیه (3) باید همیشه بالاتر از میزان برداشت دستگاه (18) باشد، بنابراین تشکیل حلقه امکان پذیر است. این اختلاف بین میزان تغذیه درmin/m، و میزان خروج درmin/m یش­از حد تغذیه است که به درصد نشان داده می شود.

نخ لمه

نخ نازک، سبک و درخشان، مترادف با ظرافت وتجمل است، با آن اثر نور غیر قابل تردید که اصالت و جذابیت را به صاحب آن می دهد. سیم فلزی، یک جز اساسی از این نخ منحصر به فرد، همراه با مواد اولیه با کیفیت بالا مانند پشم، ابریشم، ترمه یا الیاف مصنوعی، در نتیجه ترکیبی جادویی از درخشش و رنگین کمانی را ارائه می دهد، که به یک فرقه اجتناب ناپذیر در مجموعه های بین­ المللی تبدیل شده است.

ساخته شده با ترکیبی خاص از الیاف مصنوعی همراه با پودر آلومینیوم، درخشش فلزی متمایز خود را در بسیاری از فرایندها، از بافت، لباس بافتنی، از مبلمان تا مد، از گلدوزی تا تزئینات، به کار می برد.

فرآیند تولید نخ های فلزی (لمه):

ماده اولیه مورد استفاده یک رول فویل آلومینیوم با ضخامت 0.00045 اینچ و عرض 20 اینچ است. در دو طرف ورق چسب ترموپلاستیک اعمال می شود و رنگ بندی مورد نیاز نیز اضافه می شود. سپس فویل روکش شده با چسب تا حدود 90 ،95 درجه سانتی گراد گرم می شود و یک ورق فیلم شفاف بوتیرات استات سلولزی با عبور از غلتک های فشار دهنده با فشار 2000 پوند بر اینچ، در هر طرف ورق ورقه اعمال می شود. سپس مواد ورقه شده به رشته هایی با عرض مورد نیاز تقسیم می شود. محبوب ترین عرض ساخته شده 1/64 اینچ است اگرچه سایر اندازه ها از 118 اینچ تا 1/120 اینچ نیز ساخته شده اند.

شکل شماره 13

ماهیت چسب مورد استفاده مهم است و معمولاً فاش نمی شود. طلا مهمترین رنگی است که با افزودن ماده رنگی زرد نارنجی به چسب تولید می شود. رنگهای دیگر مانند برنز، آبی طاووسی و قرمز با استفاده از رنگدانه مناسب بدست می آیند. جلوه های چند رنگ، به عنوان مثال قرمز و سبز که به طور نامنظم در طول نخ متناوب هستند، با چاپ قبل از فیلم پلاستیکی و ورقه ورقه به روش معمول بدست می آیند.

شکل شماره 14

عملیات برش

عملیات برش شامل دو نوع برش اصلی است که توسط آن یک فیلم پلی استر فلزی شده به رشته های نوار تبدیل می شود:

شکاف خشن و میکرو اسلایتر

فیلم پلی استر متالیزه شده که به عملیات برش ارائه می شود دارای پارامترهای زیر است:

ضخامت: به طور معمول بین 12 تا 25 میکرون است.

طول: ورق بصورت رول با طول 5000 تا 10000 متر.

عرض: عرض ورق بین 510 میلی متر تا 1000 میلی متر است.

شکل شماره 15

برش خشن

این شکاف ورق بزرگ پلی استر را برش می دهد. عرض هر برش 54 میلی متر است. علاوه بر این ، نوارهای جانبی 2 میلی متر در هر طرف اضافی نگهداری می شوند. بنابراین عرض حاصل از برش58 میلی متر است.

برای این کار از برش های با اندازه های مختلف استفاده می شود ، به عنوان مثال 0.2 میلی متر ، 0.23 میلی متر ، 0.25 میلی متر ، 0.30 میلی متر ، 0.376 میلی متر و غیره. برش ها نیز به صورت رول های عرضه شده به میکرو اسلایتر هستند.

شکل شماره 16

میکرو اسلایتر

یک اسم کلی است که برای تولید نخ به عرض 0.15 میلی متر-میلی متر به هر دو شکاف و سیم پیچ داده می شود.

در این عملیات برش­ها به تعداد رشته های نوار تبدیل می شوند. دارای دو قسمت اصلی ، مکانیزم برش و مکانیزم سیم پیچ. برش و سیم پیچ رشته های نواری به طور همزمان انجام می شود.

مکانیسم برش از دو شافت موازی تشکیل شده است. روی هر تیغه های شافت کنار هم قرار گرفته اند به طوری که لبه یک تیغه روی یک شافت اندکی با لبه تیغه نصب شده روی شافت دیگر لمس می کند. برش با کمک جدا کننده و حلقه پشتیبانی روی شافت سوار می شود. عرض رشته نوار ، عرض برش را تعیین می کند.

مکانیسم سیم پیچ شامل تعداد موقعیت های سیم پیچ است. سیم پیچ توسط یک موتور جداگانه هدایت می شود. مکانیسم تراورس نیز برای بدست آوردن بسته زخم موازی ارائه شده است. سرعت سیم پیچ 2.5٪ تا 5٪ بیشتر از سرعت برش است.

شکل شماره 17

ساختار و ظاهر خوب

الیاف فلزی رشته های تخت و روبان مانند هستند که معمولاً به عرض 3.2-0.2 میلی متر (1 / 8-1 / 128 اینچ) عرض دارند. آنها سطح صاف دارند و ممکن است رنگی یا غیر رنگ باشند.

انواع نخ های فلزی

1. استات بوتیرات ، فویل آلومینیوم: یک تار  مداوم متشکل از فویل آلومینیوم که روی هر دو سطح بازتابنده با فیلم استات سلولز بوتیرات ورقه اعمال شده است.

2. فویل آلومینیومی سلوفان: تک فیلامنت تخت و مداوم متشکل از فویل آلومینیوم که روی هر دو سطح بازتابنده با فیلم سلفون ورقه اعمال شده است.

3. پلی استر ، فویل آلومینیوم: تک رشته ای تخت و مداوم متشکل از فویل آلومینیوم که روی هر دو سطح بازتابنده با فیلم پلی استر ورقه اعمال شده است.

4. پلی استر ، پلی استر متالایز آلومینیوم: تک رشته ای تخت و مداوم متشکل از پلی استر آلومینیوم متالیزه که روی سطح یا سطوح فلزی شده آن با فیلم پلی استر ورقه اعمال شده است.

5. پلی استر ، آلومینیوم متالیزه ، غیر لمینیت: تک رشته ای پیوسته و مسطح متشکل از یک لایه واحد آلومینیوم از پلی استر متالایز شده که در سطح متالیزه آن محافظت شده است.

ویژگی های نخ های فلزی

بسیار رسانا

انعطاف پذیر

رفتار آنتی استاتیک

وزن سبک

مقاوم در برابر برش

بازتاب کم

رفتار آنتی استاتیک

مقاوم در برابر برش

انواع پوشش های فلزی:

پوشش فلزی با چسب

پوشش اسپاتر

رسوب خلا نانوسازی

آبکاری بدون برق

نخ های فلزی در منسوجات الکترونیکی تعاملی

در شکل های زیر استفاده از نخ های فلزی در منسوجات الکترونیکی تعاملی نشان داده شده است.

شکل شماره 18

پیراهن کنترلی سبک                    پیراهن هوشمند

تصویر زیر میکروسکوپ از اندام ابریشم فلزی

شکل شماره 19

نمره گذاری نخ ­های زر و لمه

نخ ­هایی از نوع M از فيلم های با ضخامت 12و 25 ميکرون تهيه شده و با رنگ و رزين پوشش داده شده است که در پهنای”92/1 و “69/1 و “32/1 قابل عرضه می باشد. که مشخصات اين نوع نخ در جدول ذيل درج گرديده است.

 

استفاده از نخ / الیاف فلزی در منسوجات و مد:

از نخ های فلزی فقط برای تزئین لباس و سایر لوازم جانبی مد استفاده نمی شود. از آنجا که این رشته های فلزی پوشش داده شده هنگام استفاده از چسب ها و فیلم های مناسب لکه دار نمی شوند ، تحت تأثیر آب نمک، کلر آب استخرها یا شرایط آب و هوایی قرار نمی گیرند. آنها برای ساخت پارچه های محافظ و پارچه های کاری بسیار موثر هستند. بنابراین ، این نخ ها برای اهداف کاربردی و همچنین تزئینی استفاده می شوند.

  1. متداول ترین کاربرد الیاف فلزی در ساخت پارچه های تودوزی مانند پارچه مبلی و پارچه ای است که سپس برای ساخت پرده های لوکس ، روکش مبل و غیره استفاده می شود.
  2. الیاف استیل در ساخت فرش هایی که در آنها به همراه سایر الیاف پخش می شوند، استفاده می شود. این الیاف به هدایت الکتریسیته کمک می کنند تا شوک استاتیک کاهش یابد. از این نوع فرش ها اغلب در مناطق رایانه ای با حجم زیاد استفاده می شود كه احتمال تولید شوك استاتیك بسیار بیشتر است.
  3. از آنجا که در برابر ضربه مقاوم هستند ، پارچه های فلزی همچنین در لباس های فضایی، لباس های محافظ، دستکش های قیچی مقاوم در برابر برش و در لباس برای افرادی که با ماشین آلات خطرناک کار می کنند استفاده می شود.
  4. این الیاف گاهی اوقات با الیاف دیگر مانند پشم ، پنبه ، مصنوعی و نایلون پیچ خورده و نخ هایی ساخته می­شود که جذابیت بیشتری به لباس های تمام شده می دهد.
  5. طراحان مد اغلب از این الیاف برای ساختن لباس های فوق العاده جذاب برای دادن لبه اضافی به خطوط لباس خود استفاده می کنند. پارچه های فلزی از طلا ، نقره و برنز مورد علاقه این افراد حرفه ای است.
  6. وقتی از این الیاف در پارچه استفاده نمی­شود، می توان آنها را در سایر لوازم جانبی مد مانند کیف دستی ، کمربند و حتی کفش نیز یافت.
  7. از این نخ ها در منسوجات هوشمند استفاده می شود.
  8. در منسوجات رسانا استفاده می شود
  9. به طور گسترده ای در ساری(لباس هندی) استفاده می شود.
  10. از این الیاف برای تزئین لباس ، پارچه ، پارچه ، بند ، تزیینات لباس فرم نظامی ، روبان ، پارچه های رومیزی و … بسیار استفاده می شود.

مراقبت و نگهداری

پارچه های فلزی باید به طور حرفه ای با پرکلرواتیلن تمیز شوند. پارچه باید با دست و آب سرد تمیز شود و هرگز نباید سفید شود. مانند سایر پارچه های مصنوعی ، پارچه های فلزی نیز باید بدون استفاده از اتو بخار در کمترین حالت اتو شوند.

توسعه های جدید:

  • منسوجات چند منظوره
  • احساس نخ ، بافتن در لباس.
  • برنامه هوشمند نساجی.
  • منسوجات قابل گرم شدن به عنوان عنصر گرم کننده.
  • نوار درز رسانا برای لباس اتاق تمیز.
  • الکترود تحریک شده به لباس.
  • سیم سرب قابل بافتنی / کشبافی.
  • منسوجات قابل گرم شدن.
  • پوشش دیوارهای محافظ EMI و سایر سازه های پارچه ای.

برخی از نخ­های مارک LUREX

شکل شماره 20

برگه فنی برای نخ LUTEX

نتیجه­ گیری:

َشناخت الیاف و تکنولوژی­ های جدید در فرایند تولید الیاف، مسیری قطعی به سوی پیشرفت و موفقیت را به دنبال دارد. سهولت در تولید، کیفیت و طول عمر بالای محصول، هزینه کمتر تمام اقلامی را شامل می­شود که تولید­کننده و خریدار به دنبال آن هستند با توجه به این که این شناخت ­ها باعث به­ وجود آمدن کالاهای جدید مثل پوشاک هوشمند با استفاده از الیاف رسانا و الیاف فلزی می شود. الیاف و نخ های فلزی ، منسوجات را به منزله پارچه های فنی ، به ویژه در نساجی رسانا و هوشمند، به جایگاه ویژه­ای رسانده است. الیاف و نخ های جدید با ورود به صنعت مد باعث تحول این صنعت شده­اند بدین صورت که علاوه بر رفع نیاز اولیه انسان از پوشاک، باعث ظهور امکانات ویژه­تری همچون بررسی سلامتی فرد، ضد چروک­پذیری و … شده ­اند. در آینده انتظار می رود با افزایش روزافزون استفاده از کالاهای الکترونیکی و وسایل حفاظت شخصی و این قبیل برنامه ها  تولید این الیاف افزایش یابد.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید