گزارش سازمان تجارت جهانی: کاهش 9 درصدی صادرات منسوجات در سال اخیر

0

بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی در سال 2020، تجارت منسوجات و لباس در سال میلادی گذشته شاهد تغییرات و ترندهای جدید بود. این تغییرات بر اثر بهبود شرایط تولید و استراتژی های تامین منابع در پاسخ به تغییرات محیط های کاری تحت اثرهمه گیری کرونا ایجاد شد.
همه گیری کرونا با افزایش ناگهانی صادرات منسوجات و کاهش نیاز خریدار، صنعت نساجی و پوشاک را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به علت افزایش تقاضا برای لوازم محافظتی پزشکی، صادرات جهانی منسوجات با افزایش 16.1 درصدی مواجه شد و به 353 میلیارد دلار رسید. می توان گفت تحت تاثیر قرنطینه، اقتصاد نا به ‌سامان و قدرت خرید کمتر مشتری، صادرات جهانی در سال 2020 با رسیدن به 448 میلیارد دلار با کاهش 9 درصدی مواجه شد که بدترین آمار در چند دهه ی اخیر به حساب می‌رود. این کاهش تنها مربوط به حوزه ی پوشاک نبود، بلکه تجارت خرده فروشی نیز در سال اخیر به علت همه گیری کرونا با کاهش 8 درصدی مواجه شد.
شایان توجه است که با بازگشت فعالیت‌های تجاری به وضع عادی خود در نیمه ی دوم 2020 شاهد جبران 95 درصدی این کاهش ها بودیم. با این حال، افزایش دوباره ی موارد ابتلا در تابستان 2021 بار دیگر بازار را دچار آشفتگی کرد. به طور کلی، بازگشت به وضعیت عادی بازار در این همه گیری کاملا با رکود اقتصادی 2008 متفاوت خواهد بود.
ویروس کرونا تغییرمحسوسی در بازار رقابت جهانی صادرات ایجاد نکرد اما در عین حال، میزان صادرات چین و ویتنام شتاب بیشتری گرفت. چین، اتحادیه ی اروپا و هند صادرکنندگان اول 2020 باقی ماندند و جمعا 65.8 درصد از بازار صادرات منسوجات را به خود اختصاص دادند-مشابه سهم 66.9 درصدی در سال‌های 2018 و 2019.
در طی این مدت، تقاضای شرکت های مد برای تامین پوشاک از چین تا حدی کاهش یافت. چین، اتحادیه ی اروپا، ویتنام و بنگلادش با اقتدار در صدر صادرکنندگان پوشاک باقی ماندند و جمعا 72.2 درصد سهم بازار صادرات را، با اختلاف 0.8 درصدی نسبت به سال قبل، به خود اختصاص دادند.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید