منسوجات 4 بعدی

0

منسوجات هوشمند قابلیت تغییر شکل یا ویژگی در مواجه با محرک های خارجی را دارند. اگر این تغییر در یک بازه‌ی زمانی در یک پارچه‌ی تولید شده توسط فناوری چاپ سه بعدی رخ دهد، به آن پارچه‌ چهار بعدی نیز می‌گویند. محدودیت پارچه‌های چهار بعدی تولید شده توسط یک نوع ماده اولیه‌، میزان هوشمندی پارچه است. میزان هوشمندی عاملی است که سرعت و کیفیت واکنش پذیری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای چاپ چهار بعدی با چند نوع ماده اولیه، شکل کلی محصول توسط طراحی اولیه ی عناصر (میزان کش آمدن، جمع شدن و …) و ساختارهای اولیه تعیین می‌شود. چاپ سه بعدی محصول با یک ماده اولیه اساس چاپ چهار بعدی است.
در طراحی و چاپ محصولات سه بعدی طراح نیاز به اطلاعاتی درباره ی طراحی، مواد استفاده شده و روش تولید دارد تا یک محصول کاربردی در چارچوب قوانین زیباشناسی تولید کند. چاپ سه بعدی این امکان را برای طراح فراهم می‌کند که طرح‌های بسیار پیچیده و متنوعی را تولید کند که در روش‌های رایج امکان تولید آن‌ها وجود ندارد. در طی این فرآیند این امکان وجود دارد که از هر طرح تنها یک عدد تولید شود که عملا با روش‌های سنتی در مقیاس صنعتی غیرممکن است. تولید پارچه‌ی سه بعدی موجب افزایش تنوع محصولات، کم کردن مراحل تولید، افزایش کاربری در زمینه‌های مختلف و سفارشی سازی محصولات می‌شود.
با توجه به نوع محصول مورد نظر سه نوع چاپ سه بعدی وجود دارد: چاپ سه بعدی روی محصول، چاپ سه بعدی ساختارهای منعطف و چاپ سه بعدی با مواد منعطف. بیشترین مورد استفاده شده در صنعت مد، چاپ سه بعدی روی پارچه هست که با به کارگیری این روش، ویژگی‌های مورد نظر به پارچه اضافه شده و محصول سفارشی ساز به سرعت تولید می‌شود. در حال حاضر با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی در صنعت پوشاک، در عمده محصولات تولیدی هر بخش جداگانه طراحی و چاپ شده و بعد قطعات به هم اتصال پیدا می‌کنند. این امر موجب افزایش انعطاف و راحتی محصول می‌شود.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید