تصویر از mintageworld
در اکتبر امسال، اتحادیه اروپا و هند مذاکرات را برای توافق تجارت آزاد از سر خواهند گرفت. مذاکرات از زمان آغاز آن در سال 2017 با موانعی روبرو شده است و انتظار می رود بار دیگر با سیاست ترجیح ملی هند روبرو شود. برای تولیدکنندگان نساجی اروپایی که با عدم تعادل در تجارت مواجه هستند، موانعی که در دروازههای بازار هند با آن مواجه میشوند باید برداشته شود.
در سال 2021، هند در میان تامین کنندگان اتحادیه اروپا برای پوشاک و سومین تامین کننده منسوجات به ترتیب با ارزش 3.4 میلیارد یورو و 2.7 میلیارد یورو در رتبه چهارم قرار گرفت. در مقابل، بازار بسیار بزرگ هند حتی به 20 خریدار برتر لباس اتحادیه اروپا راه پیدا نکرد و تنها در رتبه سیزدهم برای سفارشات نساجی قرار دارد که ارزش آن فقط 398 میلیون یورو است. این ارقام به سختی هند را به عنوان بیستمین مشتری بزرگ اتحادیه اروپا برای پوشاک و منسوجات در کنار هم قرار می دهد.
از آنجایی که هند از تسهیلات گمرکی سیستم ترجیحات تعمیم یافته (Generalised System of Preferences) سود می برد، کنفدراسیون اروپایی صنایع نساجی Euratex به وضعیت بسیار متفاوتی از امور صادرکنندگان پارچه در اروپا اشاره می کند. Euratex گفت: « برای کسب و کارهای اروپایی، دسترسی به بازار هند دشوار است. این امر به این دلیل است که آنها باید با موانع غیر تعرفه ای (مانند اثبات مبدأ و اقدامات کنترل کیفیت)، و همچنین با برنامه های حمایتی در سطح ملی و دولتی هند که فرصت های برابر بین مشاغل اروپایی و هندی را مخدوش می کند، مقابله کنند.
Euratex گفت: «ایجاد یک زمین بازی برابر باید برای اهداف پایداری ما نیز اعمال شود. از آنجایی که اتحادیه اروپا استراتژی نساجی اروپایی خود را که استانداردها و محدودیتهای بلندپروازانه (مثلاً در مورد مواد شیمیایی) را تعیین میکند، اجرا خواهد کرد، ما باید اطمینان حاصل کنیم که FTA کاملاً با این استراتژی مطابقت دارد.
تولیدکنندگان منسوجات اروپایی که نشان میدهند مشتاقانه منتظر دور بعدی مذاکرات هستند، از مذاکرهکنندگان در تابستان امسال خواستهاند تا از عمل متقابل، شفافیت، رقابت منصفانه و مقررات مشابه در توافقنامه آتی اطمینان حاصل کنند. آنها همچنین بر توانایی اتحادیه اروپا برای ارائه محصولات با کیفیت برتر و همچنین حمایت از این بخش در گذار به سمت دوستدار محیط زیست تاکید کرده اند.
در سال مالی 2022 منتهی به 31 مارس، هند گزارش داد که 44.4 میلیارد یورو منسوجات و پوشاک صادر کرده است که نشان دهنده افزایش 41 درصدی نسبت به سال مالی قبلی و افزایش 26 درصدی نسبت به سال مالی 2020 است. اروپا در میان خریداران منسوجات هندی با 18 درصد سهم بازار در رتبه دوم قرار دارد و پس از ایالات متحده که 27 درصد از سهم بازار را دارد، قرار دارد. اروپا پس از بنگلادش که 12 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد و امارات با 6 درصد سهم بازار قرار دارد.