میکروفکتوریها شیوهی نوین صنعت در تولید محصول هستند که منجر به اختصاصی شدن تولیدات، اتوماسیون و دیجیتالی شدن میشوند. در این ساختارها، مشتری تنها با استفاده از یک نرم افزار میتواند طرح اختصاصی مورد نظر خود را پس از چند ساعت به صورت آماده تحویل بگیرد. آنچه که در نگاه اول بسیار ساده به نظر میرسد در واقع محصول برنامه ریزی دقیق از مرحلهی تولید تا تکمیل است. میکروفکتوریها منجر به حفظ منابع، صرفه جویی در زمان، کاهش پسماند و ارتقاء کیفیت طرح نهایی میشوند که صنعت نساجی نیز به همین دلیل از این ساختارها بهرهی وافی برده است.
در صنعت نساجی میکروفکتوریهای دیجیتال نقشی کلیدی ایفا میکنند. از آنجایی که نسخهی سه بعدی شبیهسازی شدهی مشتریان اسکن و در نرم افزار قرار میگیرد، این امر باعث افزایش ارتباط و درک سازندگان شده و در نتیجه این ارتباط مجازی بیش از پیش در مراحل تولید یک محصول اهمیت یافته است. در خط تولید گامهای متفاوتی شامل طراحیهای کامپیوتری، چاپ، برش، چیدمان، تکمیل و لیبلینگ وجود دارد. این رویکردهای جدید میکروفکتوریها با بهره گیری از فناوری سه بعدی و دریافت اطلاعات خام و انتقال آن به مشتری از طریق واقعیت مجازی باعث به تصویر کشیدن طرح اولیه میشوند. به جای تولید یک نمونه ی اولیه، سیستم این امکان را فراهم میکند تا طرح نهایی به صورت سه بعدی دیده شود. همچینین، مشتری میتواند در هر مرحله از تولید مستقیما تغییرات لازم را اعمال کرده و نتیجه ی آن را به صورت سه بعدی در گجت خود ببیند. از شرکتهای فعال در این حوزه اسیست (طراحی های کامپیوتری)، میت ویل (مواد اولیه)، کادون، ارگوسافت، میماکی و مالتیپلات (چاپ)، زوند (برش)، جوکی و ستال (چیدمان)، ویت (تکمیل) و ووفریم (واقیعت مجازی) را میتوان نام برد.